شبکه تعاونیهای عشایری ایران
شبکه تعاونیهای عشایری کشور از سال ۱۳۶۱ به منظور ارائه خدمات رفاهی به جامعه عشایر و تامین نیازمندیهای اساسی خانوارهای عشایری تشکیل و تاکنون خدمات شایسته و قابل قبولی را برای این قشر از جامعه انجام دادهاست.
جامعه عشایری به عنوان سومین جامعه کشور و در عین حال مولدترین آنها، با دارا بودن بیش از ۲۲ میلیون راس دام سبک (یک چهارم دام کشور)، سالانه ۲۰درصد تولید گوشت قرمز، ۱۲۰۰۰ تن محصول پشم و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور از قبیل گلیم، جاجیم، ورنی، گبه، قالی و قالیچه کشور را تولید میکند و از این جهت نقش زیادی در خوداتکایی و استقلال کشور در تولید محصولات اساسی و استراتژیک ایفا میکند.
لذا در راستای اهداف دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و به منظور حمایت از قشر تولید كننده عشایر و حذف عناصر واسطه، شبکه تعاونیهای عشایری کشور متشکل از یک اتحادیه مركزی، ۲۳ اتحادیه استانی، ۱۹۵ شركت تعاونی و حدود ۲۰۰۰ فروشگاه تعاونی ثابت و سیار و با جمعیتی بالغ بر یك میلیون و دویست هزار نفر عضو، تحت نظارت سازمان امور عشایر ایران با هدف تهیه، تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز خانوادهها، تأمین و توزیع نهادههای دامی مورد نیاز دامهای عشایر، تدوین و اجرای طرحها و پروژههای تولیدی و نیز بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی اعضا شکل گرفته و با نزدیك به سه دهه حضور فعال در عرصههای اقتصادی و تولیدی کشور، همواره به عنوان پل ارتباطی جامعه عشایری با جوامع شهری و روستایی مطرح بودهاست. خوشبختانه این شبکه، یکی از منسجمترین شبکههای تعاونی در سطح کشور به شمار میآید.
مهمترین وظایف شبکه تعاونیهای عشایری را میتوان چنین برشمرد:
۱- تأمین و توزیع نهادههای دامی
۲- تأمین و توزیع نهادههای تولید
۳- خرید و فروش محصولات تولیدی عشایری
۴- تأمین کالاهای اساسی موردنیاز عشایری
۵- ارائه خدمات رفاهی به عشایر